banner for http://www.eurobilltracker.com

lauantaina, tammikuuta 21, 2006

Jouni vs. Passat 1-0

Yrittipä autoni anoa muuten eilen talvilomaa, mutta en myöntänyt.

Kävin siinä ennen kuutta iltapäivällä laittamassa sen polttoainelämmittimen päälle. Siis sellainen vehje, joka on periaatteessa öljypoltin pienoiskoossa. Polttimessa kiertää sitten moottorin jäähdytysjärjestelmän vesi ja kun veden lämpötila on saavuttanut 30 astetta niin kytkeytyy lämmityslaitteen puhallin päälle ja puhaltaa hytin puolelle lämmintä ilmaa. Kaikenkaikkiaan siis fiksu kokonaisuus ja varsin tarpeellinenkin minunlaiselle, jolla ei ole käytettävissä perinteistä "sähkötolppaa" ja lokilämmitintä. Eipä silti, tuo on varsin tehokas laite. 25asteen pakkasessa se saa sen veden sinne 30asteen rajalle alle vartissa, kun sähkölämmityksellä ei niihin lämpöihin sillä pakkasella edes päästä. Ymmärtäähän sen. tuli on tulikuumaa. :)

No mutta taas lähdettiin sivuraiteille, eli palaan lähtöruutuun.

Kävin siinä ennen kuutta iltapäivällä laittamassa sen polttoainelämmittimen päälle. Sitten menin takaisin sisään ja aloin pakkaamaan tavaroita, jotka olisi lähdössä mukaan ja suoritin muutenkin asunnon siistimistä, että on sitten mukavampi palata, kun ei ole kaikki paikat rempallaan.

Joskus puolen seitsemän aikaan sitten menin tavaroineni autollepäin ja ihastelin jo kauempaa puoliksi sulanutta tuulilasia ja sivuikkunoita. Kun pääsin lähemmäksi, ihmettelin, että mikäs sen lämmittimen nyt on sammuttanut? Ei se nyt tämmöisellä pakkasella reilussa puolessa tunnissa ole saavuttanut ylärajaa, eli 90astetta. No tavarat autoon ja autoa käynnistämään. Vooouvooouvoou nak nak nak nak nak nak nak

Selvä! Lähes kaikki vapaat elektronit oli siirtyneet miinusnavasta plusnapaan. Kuten kerroin se lämmitin tekee kaikkea kivaa, kuten polttaa öljypoltinta, kierrättää vettä, pumppaa dieseliä tankista polttimeen ja vielä pyöritetään lämmityslaitteen puhallinta. No milläs se kaikki muulla tapahtuu, kuin sähköllä ja se kaikki sähkä on tietenkin siinä samassa akussa, millä kiireessä pitäisi starttiakin pyörittää. Ainoa mahdollinen seuraus tästä on, että Vi...us-käyrän derivaatta oli jonkinaikaa ja jonkin verran positiivinen!

Mutta Radioamatööri ja elektroniikkaharrastaja ei voi antaa periksi, jos kyse on sähköongelmista! Ei sitten millään! Mietin läpi muutamia mahdollisia skenarioita, joista ensimmäisen hylkäsin alkuunsa. Se oli ollut se, että menen takaisin sisälle tavaroineni ja olen, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Se ei tullut kysymykseen. Pakkasta oli 25asteetta ja akku tyhjä. Seuraava vaihe olisi ollut se, että akku jäätyy piloille. Tästä seurasikin loogisesti se, että akkuun pitää saada jälleen voimaa.

Kuten jo kerroin, ei käytettävissäni ole sähkötolppaa, joten tästä seurasi jälleen looginen vaihtoehto: "Sähkö on kannettava autoon" Sitten aloin miettimään, että mitenkäs sen saa kannettua, jolloin sain lopullisen ja toteuttamani skenarion päähäni.

Menin sisälle ja sammutin uskollisen palvelimeni, jota en koskaan sammuta. Senjälkeen otin sen edestä UPS:n ja lattialla olleen 40A virtalähteen mukaan ja takaisin autoon. Autossa sitte sovittelin systeemin niin, että kun laitan UPS:n päälle se pöristää 230V sähköä ja sen sitten ajan muhentimen läpi 13.8V tasasähköksi, jonka sopivasti löytämälläni johdolla ujutan auton tupakansytkäriliitännästä akun suuntaan. Siinä olisi saattanut sähköteurastuskeskus olla eri mieltä kytkennöistä, mutta hätä ei lue lakia! Sitten vaan UPS:sta virta päälle ... PERHANA sehän toimii! Akkuun alkoi soljua noin 10A verran sähköä, joten tunsin olevani voittaja. Tässä operaatiossa oli kulunut senverran aikaa, että noin parikymmentä minuuttia akkua ladattua laitoin tuon polttoainelämmittimen päälle ja annoin sen hurista noin 5 minuuttia. Sitten vaan avaimesta pyöräytys ja Dieseli Passatti [1] oli käynnissä!!!

Eli loppu hyvin kaikki hyvin! Nyt vaan jännittää, että mitenköhän sen auton saa käymään täällä Orimattilassa, kun taas lähtö takaisin kämpälle päin koittaa. No se on sunnuntain murheita. Täältä omakotitalosta saa sentään roikalla sähköä tuonne autolle, niin ei tarvii UPS:n kanssa pelleillä, jos latailla tarvii.

Jouni

[1] VW Passat Variant 1.9TDI Automaatti

1 Comments:

Anonymous Nimetön said...

Kaikkea on nähty mutta UPS:in soveltaminen tähän on aivan uusi keksintö. Onnittelut keksijälle. :)

Bensalämmittimen akkua syövä vaikutus on kyllä tullut havaittua omastakin takaa, siksi on tolppapaikka ja kiinteä akkulaturi autossa: Ihan vain varalla.

4:29 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home