banner for http://www.eurobilltracker.com

keskiviikkona, elokuuta 02, 2006

Uusi auto alla

Tuli sitten vaihdettua kulkupeliä tässä kesällä.

Edellinen alkoi olemaan jo riittävästi nautittu, joten päätin alkaa etsimään seuraavaa kulkuneuvoa alle. Itseasiassa koko jutun juuri johtaa viimevuoden joulukuuhun, että jospa aloittaisin tarinan kertomisen sieltäasti. Istukaahan mukavasti jakkaroihinne...

Joulukuussa oli Passatillani edessä jälleen kerran määräaikaishuolto, joten aikaa tilatessani menin sitten muutenvaan potkimaan uusien Volkkareiden renkaita. Passatista oli tullut juuri markkinoille uuden sukupolven Variant, joten menin sitä katselemaan ja ei aikaakaan, kun myyjä tuli siihen kyselemään, että kiinnostaakos sellainen. No mitäs sitä valehtelemaan, tottahan nyt sellainen uutuus aina kiinnostaa ja menihän siinä sitten puolisen tuntia, kun myyjän kanssa sitä tutkailtiin ja keskusteltiin. Lopputuloksena myyjä ehdotti, että josko koeajaisin sellaisen ja tottahan minä nyt uutta autoa mielellään koeajan. Sovittiin, että otan sellaisen koeajoon reilua viikkoa myöhemmin, kun tuon oman autoni huoltoon, niin en sitten tarvitse erikseen vuokrata sijaisautoa siksiaikaa. Toisaalta työpaikkani on noin 200metrin päässä tuosta huoltoliikkeestä, joten ei siinä sijaisautoa välttämättä olis tarvittukaan. ... ainakaan sillätietoa.
No suuri päivä koitti ja vein autoni aamulla 7:30 huoltoon ja odottelin sitten kahdeksaan asti, että automyyjät tulee paikalle. Ensimmäinen tuli heti kyselemään, että kiinnostaakos sellainen Passat, kun siinä salissa sellaista katselin. Kerroin, että minulla on sovittu koeajo tällaiselle, joten mentiin sitten tekemään paperit koeajosta ja auto alle. Kyseessä oli 2.0TDI koneella ja DSG vaihteistolla oleva Comfortline versio Farmari Passatista. Heti alkujaan ihastuin tuohon auton tehoon. Olihan se melkoinen loikkaus omastani, jossa tehoa 90hp ja vääntöä 202NM. Tässä oli 140hp ja vääntöä 320NM. Ajelin siinä sitten kotipuoleen Orimattilaan ja siellä hetken pyörin ja takaisin Helsinkiin. Matkaa tuli yhteensä noin 300km ja olin hyvin ihastunut autoon ja varsinkin sen moottoritehoon ja vaihteistoon. Puoli neljän maissa sitten iltapäivällä vein sen liikkeeseen takaisin ja kerroin myyjälle, että on se vaan hieno peli. Sovittiin, että kun saan autoni huollosta, niin he katsovat sitä ja tekeevät vaihtotarjousta sitten. No kun pääsin sitten huollon tiskille kerrottiin, että nyt on jarrujen kanssa tullut vähän ongelmia ja auton saanti siirtyy seuraavalle päivälle. Kyselin, että mites kun pitäis kotia päästä, niin huoltopäällikkö sanoi, että mennääs yhdessä juttelemaan sen automyyjäsi kanssa, josko Passatille saataisiin jatkoaikaa koeajoon. :) No valitettavasti Passatti oli jo muussa ajossa, joten sitä ei saanut, mutta myyjällä oli sopivasti vapaana Golf, joka oli samalla moottorilla, mutta manuaali vaihteilla. Itsekseni manasin, että pitääkö tässä nyt vielä manuaalilla ruveta ajamaan, mutta pidin suuni kiinni ja otin Golfin ajoon seuraavaan iltapäivään asti.
Nyt alla oli hieman kevyempi kori, mutta sama jyhkeä 2.0TDI kaikkine hevosvoimineen ja newton metreineen päivineen, kuin Passatissakin oli. Ja uskoa voitte, että meno oli vieläkin pirteämpää, kuin sillä Passatilla. Golfille sainkin sitten kilometrejä liki 400. Seuraavana päivänä sitten vein Golfin myyjälle ja jälleen jutusteltiin, että miltäs se tuntui. Totesin, että erittäin pirteä se sekin oli, mutta Golf on vaan minulle pikkusen pieni auto. Farmarina voisi mennäkkin, mutta sellaista ei vielä 5-sarjan Golfista ollut. Eikä muuten ole vieläkään, tulee vasta vuonna 2007 ja ilmeisesti mallina Jetta Variant. Sovittiin, että kuitenkin siitäkin tekee samalla tarjousta, kun Passatistakin.
Sitten taas huollon tiskille. Oma Passatti oli saatu huollettua ja siellä kaikki meni siis loppujenlopuksi hyvin pientä viivästystä huomioimatta. Sitten takaisin automyyjän juttusille ja alettiin katselemaan Passattiani. Oikein otti avukseen toisen myyjän, kun sitä siinä tutkailivat ja lopuksi lupasi laittaa tarjouksen sähköpostilla. Seuraavana päivänä se sitten tulikin. Tarjous omastani oli 5000 euroa ja uudet listahinnan mukaan. No ei tarvinnut sitten mennä jututtamaan sitä myyjää uudestaan. Odotin, että tarjous olisi ollut likellä 10000 euroa, ehkä karvan ylikin. Kyseisillä kilometreillä olevaa vastaavaa myytiin kuitenkin suomenmaassa autoliikkeissä hintaan 13000 - 14000 euroa.
Ajelin sitten Passatillani seuraavat 15000km ja jälleen oli aika mennä huoltoon. Samaan paikkaan jälleen ja suunnitelmissa oli jo, että josko sieltä taas huoltopäiväksi ottais auton koeajoon. Vaikkapa Jetan tälläkertaa, tai Golf plussan. Yllätys olikin melkoinen, kun huomasin, että autoliike onkin vaihtanut omistajaa ja myytävien autojen merkkiä. Nyt siellä komeilikin uudet Skodat Volkkareiden sijaan. No päätin kuitenkin käyttää samaa taktiikkaa ja ei kun potkimaan uuden Octavian renkaita. Ja myyjähän sieltä paikalle tulemaan hetimmiten. Kyseli, että kiinnostaako sellainen Octavia ja totesin, että kyllähän se tietysti vähän kiinnostaa. No jälleen puolisen tuntia keskusteltuamme oli koeajo varattuna. Skoda kun kuuluu nykyään VAG-konserniin, niin Volkkarin tekniikkahan niissä on ja samainen 2.0TDI DSG tuli varattua koeajoon.
Seuraavalla viikolla sitten totuttuun tapaan auto huoltoon 7:30 ja odottamaan myyjien paikalle saapumista. Kahdeksalta sitten Octavia heti koeajoon ja sopivasti sattui olemaan vapaapäivä, ettei edes työt haitanneet koeajoa. Sovittiin, että palautan sen seuraavana päivänä kello 13 mennessä ja noudan samalla omani huollosta. Koeajoaikaa siis reilu vuorokausi! Ja kyllä sitä sitten tuli koeajettuakin. 650km tuli rullattua mittariin. Seuraavana päivänä sitten kuittasin oman auton huollosta ja menin tämän myyjän juttusille. Olivat tehneet valmiiksi oman autoni arvioinnin ja tarjous oli 3750euroa!!! Kauniistisanoin myyjälle, että nyt ollaan hyvityksessä niin kaukana totuudesta, että eipä taideta päästä yhteisymmärrykseen. Myyjä oli samaa mieltä, että ei kyllä kannatakkaan sillä hinnalla luopua Passatista. Toisinsanoen he eivät halunneet Passattia heille. Kehoitti myymään suoraan yksityiselle, niin saattaisin saada siitä yli 5000 euroa. Teki mieli haistattaa suoraan ja sanoa, että kymppitonni siitä helposti irtoaa yksityiseltä, mutta pidin suuni kiinni.
Asia jäi kuitenkin vaivaamaan ja päätin kokeilla tarjouksia muualtakin. Seuraavaksi ajoin Järvenpäähän ja menin suoraan myyjän jutusille.
"Päivää. Mikäs olis tarjous 2000 vuosimallisesta 1.9tdi passatista automaattilatikolla, jos vaihdan sen uuteen Osctaviaan 2.0TDI DSG Combi Elegance?"
No myyjä mietti hetken ja sanoi, että mennääs katsomaan autoa. Katseli hetken päällisinpuolin ja pyysi sitten avaimet ja kävi hurauttamassa 10minuutin lenkin. Takaisin tultuaan totesi, että: "Onhan siinä jo kilometrejä (345000) aika paljon ja vaihteistokaan ei ole ihan timmi enää, mutta kyllä siitä nyt jotain saa" Sitten hetken siinä räknäsi lukujaan ja totesi, että vaihtohyvitys on 5250euroa. Teki oikein kirjallisen tarjouksen. No lupasin miettiä asiaa, vaikka olin jo mietteissäni tullut siihen tulokseen, että ei tästäkään kyllä kauppoja synny.
Seuraavaksi ajoin samalla vauhdilla Lahteen ja sikäläiseen Skoda-liikkeeseen. Esitin saman kysymyksen, että tarjousta kaipaisin vaihdosta ja myyjän kanssa mentiin sitten Passattia tutkailemaan. Jälleen myyjä kävi ajelemassa koeajolenkin ja tutkailtiin autoa vielä lisää. Kerroin auton varustelusta ja muusta, jonka jälkeen mentiin sitten sisälle puimaan tarjousta. Täläkertaa tarjous oli 7250euroa. Kerroin, että sillähetkellä meillä oli osastollamme YT-neuvottelut päällä, kuten olikin ja palaisin asiaan niiden selvittyä tuonnempana. Tarjoukseen hän laittoi, että on voimassa 15.5 asti.
Kuukauden päivät asiaa hauduttelin mielessäni ja 16.5 kävin katsastamassa Passatin. Kerralla läpi! Ajelin siitä sitten ajankuluksi tuonne Lahden Skoda-myymälään ja myyjähän muisti minut heti! Ensimmäisenä kysyi, että saitko pitää työpaikkasi ja onnitteliheti perään, kun sai kuulla, että työpaikka säilyi. Jotenkin siinä meni sitten tilanne siihen, että alettiin puimaan hintoja tarkemmin ja puolitoista tuntia myöhemmin huomasin, että kädessäni on allekirjoittamani tilaus-sopimus uudesta Octaviasta. Vaihtohyvityskin saatiin vielä viilattua lähes 8000 euroon, joten ei siitäkään jäänyt paha mieli, joskaan nyt ei hirveän iloinenkaan.
28.7 oli se suuri päivä, kun oli uuden auton luovutus.

Liitän tähän seuraavaksi kertomusta autosta:

Elegancen varusteiden lisäksi varusteina:

- Huonon tien alusta
- Irroitettava vetokoukku
- Maxidot näyttö
- Metalliväri, Storm Blue
- Webasto (jälkiasennetaan Lahdessa, jolloin lämmittää myös moottorin)

2007 vuosimallisena uutta 2006 malliin nähden

- Stream soittaa mp3:a
- JumboBox:ssa line-in liitäntä
- Mittaristossa vakionopeuden säätimen merkkivalo

Väliaikatietoja:
16.5 Tilaus. Toimitus 8-10 viikon päästä = 11. - 25.7.2006
21.6 Tullut tehtaalta ulos 13.6 ja matkalla Lyypekkiin.
3.7 Myyjä tarkasti tilanteen ja edelleen matkalla Lyypekkiin.
11.7 Myyjä tarkasti tilanteen ja Auto on Lyypekissä ja saanut identiteetin, joten sain tietää auton rekisteritunnuksen jo. Myyjän mukaan tästä auton saapumiseen kaupan pihaan kuluu perinteisesti noin reilu viikko, joten uskoi, että auto saattaisi tulla ensiviikon aikana, tai tämän viikon lopussa.
21.7 Autosaapunut n.klo 14:00 autokaupan pihaan. Lähtee ensiviikon alussa webaston asennukseen ja loppuviikosta mahdollisesti luovuus, jos kaikki menee ok.
24.7 Poikkesin aamulla autoliikkeessä katsomassa tulokasta. Hyvältä näytti. Perjantaina luovutus.
27.7 Soitin myyjälle ja varmistin, että webasto on nyt asennettu ja huomenaamulla päästään suorittamaan luovutustilaisuus. Kaikki pitäisi olla ok.
28.7 Auto luovutettu ja mittarissa 156km Kaikki kunnossa ja toimii ainakin toistaiseksi.
1.8 Asunnolta töihin ajaessa huomasin, että polttoainemittari näyttää tyhjää, vaikka dieseliä on 3/4 tankillista. Virrat pois ja päälle -> ei enää vikaa.

Nyt autolla on rikottu ensimmäinen 1000km ja tuota eilisaamuista polttoainemittari häiriötä lukuunottamatta ei ole ollut mitään vikoja/häiriöitä.

Kuva ja tietoja autosta:

1 Comments:

Anonymous Anonyymi said...

No herregud että on automyyjä parka taas ylihyvittänyt. Kukakohan yksityinen olisi maksanut laatikkovikaisesta loppuunajetusta dieselista 10000-13000e??? Samaan hintaan kun sai jo tuolloin n.150tkm ajettuja. Vai paljonkos tuli alennusta uudesta Skodasta? Eikös vaan että kyseessä oli sitten bruttohyvitys eli Skodan alennukset naamioituna vaihtoauton hyvityksessä kun kyseessä täysin suhteellisuuden tajuton auton ostaja (siis oman autonsa arvon suhteen) Kerrassaan rasittavaa realismin puutetta. Ihan oikeesti 345tkm ajettu auto!!!

5:29 ip.  

Lähetä kommentti

<< Home